Főoldal
 
Az alapítványról
 
Dr. Kós Károlyról
 
Képek-filmek
 
Konferenciák
 
Aktuális események
 
Korábbi események
 
Pedagógusoknak
 
Dr. Kós Károly érdemérem
 
Kirándulás-szervezés
 
Játék
 
Közhasznúsági jelentések
 
Adó 1%
 
Támogatóink
 
 
 
2024. november/Mindszent hava 25.  Ma Alán, Aliz, Elza, Erzsébet, Katalin, Kitti névnap van.
Ha Katalin kopog, karácsony locsog.

vissza



2011. május

MIHEZ KEZDJÜNK A TERMÉSZETBEN?
NÉPRAJZI TÁBOR


TÁMOGATÓ:

SZÜLŐFÖLD ALAP IRODA





Helyszín: Nagykovácsi, Ady ligeti Julianna Major
Résztvevő tanulók: 40 fő. 20 fő Erdélyből, 20 fő különböző budapesti és Budapest környéki iskolákból


1. A PÁLYÁZAT CÉLJA, TARTALMA

Dr. Kós Károly néprajztudós munkásságának, azon belül a természet emberi szolgálatba állítási lehetőségeinek megismerése a körülöttünk lévő világ használhatóságának kutatásával, tiszteletben tartásával, gyakorlati lehetőségeivel.

Feladat: Dr. Kós Károly: „Mihez kezdjünk a természetben?” című könyvének elolvasása, megismerése.

E program legfontosabb társadalmi hatásai: a természet szeretetére nevelés keretében a diákok (és a felnövekvő nemzedék) megtanulnak otthonosan mozogni a természetben mindenütt, bármilyen körülmények között. Minden helyzetben tudják, miként kell pl. tüzet gyújtani gyufa nélkül, miből lehet gyors szerszámot rögtönözni, melyik növényt mire lehet eszközként, vagy táplálékként használni.
A program hosszú távú eredménye természetet szerető, ismerő, tisztelő és megfelelő módon használni tudó ifjak felnövekedése.

A versenyre benevezni az interneten keresztül e-mailben, illetve hagyományos postai úton is lehetett.

2. A TÁBOR PROGRAMJA

2011. május 10. kedd

Délelőtt: folyamatos érkezés a táborba, szálláshelyek elfoglalása, berendezkedés,

névsoregyeztetés, házirend ismertetése, baleset-megelőzési oktatás, szülői nyilatkozatok beszedése.

Tábor megnyitása: bemutatkozások, tábor céljának, programjának ismertetése, ismerkedés.

Kós Béla, Dr. Kós Károly fia, Kós Károly unokája prezentációs előadása felmenőiről, részletesen ismertetve apja, Dr. Kós Károly életútját, munkásságát

Vetítés: 1. film: Szemlélődés – a film bemutatja a Sztánai Varjúvárat, Dr. Kós Károly szülőházát és környékét; 2. film: Kalotaszeg; 3. film: Szemét? – a film környezetvédelmi témájú, az Alu-go technikát mutatja be. A vetítést rendezte a szükséges technikai eszközök biztosításával: Somogyvári Rudolf operatőr-filmrendező

Csoportos ügyességi játékok csapatok alakításával.


2011. május 11. szerda

Reggeli után csoportok alakítása irányított módszerrel.

Egész délelőtt tartó program: Dr. Kós Károly: Mihez kezdjünk a természetben? című könyve fejezeteinek feldolgozása (csoportonként 2-2 fejezet). Feladat: elméleti ismertetés, bemutatás, fejezethez tartozó játékötlet kitalálása, verseny lebonyolítása. Feladat: versenyre készülés – bemutatás – játék.

Ebéd után: kiállítás rendezés a készített tablókból, tárgyakból, eszközökből, csoportonként.

Délután: kézműves foglalkozás, szerződtetett népi kézműves foglalkozásvezetőkkel. Tevékenységek: Alu-go technika, népi hangszer készítése, szalvéta technika, labdacskészítés.

Este tábortűz.


2011. május 12. csütörtök

Látogatás a Szentendrei Skanzenbe. Utazás: tömegközlekedéssel (személyautókkal a táborból a buszig, busszal a villamosig-Hűvösvölgy, villamossal utazás a Széll Kálmán térig, majd metróval a Batthyányi térig, onnan HÉV-vel Szentendréig, majd ott helyi járatú busszal a Skanzenbe és ugyanígy vissza. Étkezés: hideg élelem, melyet az egyik alapítványi tag autóval a résztvevők után hoz. Egész napos program.


2011. május 13. péntek

Egyéni verseny feladatlapok kiosztása – a feladatok Dr. Kós Károly: Mihez kezdjünk a természetben? című könyvéhez készültek.

Délelőtt: a Budapest II. kerületi PV Katasztrófavédelmi Felügyelet munkatársainak bemutatója: 1. tűzoltóautó és tűzoltók munkája; 2. mit kell magunkkal vinni vészhelyzetben kitelepítéskor; 3. vészhangok/jelek, tudnivalók vészhelyzetben; 4. védőfelszerelés fel-és levétele.

Délután: irányított sportfoglalkozás.

Késő délután: Egly Tibor zongoraművész előadása a népzenéről, valamint népdalok, népzenék játszása szintetizátoron.

Este: esti séta és éjszakai kaland sátrakban, irányított éjszakai megfigyelés.


2011. május 14. szombat

Reggeli után utazás Budapestre Látogatás a Parlamentbe /09:00-től 10:00-ig/ – vezetéssel.

Budapesti Néprajzi Múzeum megtekintése múzeumpedagógus vezetésével /10:00-től 13:00-ig/.

Étkezés: hideg élelem.

Látogatás a Budai Várba – 16:00 óráig szabad program.

Utazás vissza a táborba.

A Mester Print Kft. Vezetőségének fogadása, és az általuk felajánlott ajándékkönyvek, prospektusok átvétele.



Egyéni versenylapok feldolgozása, kitöltése.

Tábortűz.


2011. május 15. vasárnap

Egyéni lapok (versenyfeladatok) javítása, értékelése.

Tábor értékelése, jutalomkönyvek, oklevelek kiosztása.

Táborzárás, hazautazás.


A programról részletes filmes beszámoló is készült, melyet alapítványunk minden iskolának biztosít, egyéni érdeklődők felbélyegzett válaszboríték és üres DVD megküldése ellenében megkaphatják.

ÖNKÉNTES RÉSZTVEVŐK, PROGRAMSZERVEZŐ SEGÍTŐK: Somogyvári Rudolf operatőr, filmrendező, Egly Tibor zongoraművész, Kácsorné Török Ildikó alezredes II. kerületi PV kirendeltség vezető és munkatársai, Székely Zoltán sportoktató, Mester Print Kft vezetősége, Parlamenti idegenvezető, Néprajzi Múzeum – múzeumpedagógus vezető.

3. ÉRTÉKELÉS

A tábor a pályázatban megfogalmazott célját elérte.

A résztvevők megismerték Dr. Kós Károlyt. Akik korábban nem tudták, mi a különbség Kós Károly és Dr. Kós Károly munkássága, személye között, a táborban mindannyian tisztában lettek vele. A gyerekek nagyra értékelték, hogy a legtöbb információt első kézből, Dr. Kós Károly fiától Kós Bélától kapták, aki mindvégig részt vett és jelen volt a tábori programokon.

A résztvevő diákok egyik fele Budapestről és környékéről, a másik fele Erdélyből, Déváról érkezett, Böjte Csaba, azaz Csaba testvér gyermekei közül. Ők Erdély illetve Románia legkülönbözőbb vidékeiről kerültek Dévára, így sokféle élményeket hoztak magukkal.

A gyerekek megérkezésük után szinte azonnal ismerkedni kezdtek egymással, amit segített az is, hogy a versenyfeladatokat nem tetszőlegesen alakított csoportokban kellett kidolgozniuk.

A konyhai és egyéb munkálatokban a dévai gyerekek először sokkal vállalkozóbbaknak, önállóbbaknak bizonyultak, mint a magyarországiak, de a jó példa ragadós volt, a harmadik napon már a „pestiek” is ugyanúgy kapcsolódtak be a munkálatokba, miként az erdélyiek. Az étkezések előtti imák is így váltak mindannyiuk szokásává.

A felsős és középiskolás korosztály a legproblémásabb általában. Táborunkba ebből a korosztályból érkeztek a gyerekek, mondhatni, nem volt könnyű vállalkozás 40 ismeretlen kamasszal belevágni.

A tapasztalat minden képzeletet felülmúlt! 40 jólelkű, értelmes, szófogadó, nyitott, kedves, egészséges lelkű és szellemű gyermek verbuválódott össze, akik valóban tanulni jöttek, és tanultak is, tanultak tőlünk, a programokból, és egymástól.

Túlzás nélkül mondhatjuk, öröm volt ezekkel a gyerekekkel együtt lenni, mi felnőttek, táborvezetők ugyanúgy élveztük a velük töltött időt, mint ők, és nemcsak a gyerekek tanultak tőlünk, hanem mi is tőlük.

Ezt a hangulatot azonnal megérezte mindenki, aki csak egy-egy programra jött a táborba, azonnal meg is ragadott mindenkit a nyugalom, a fegyelmezettség és a fiatalos jókedv, nyitottság, amit ezek a fiatalok sugároztak.

A programokat igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a fizikai és szellemi terhelés minden résztvevő számára egyenletes legyen.

Figyeltünk továbbá arra is, hogy a külső-belső programok álljanak összhangban a Mihez kezdjünk a természetben? című könyv tartalmával. Ezt egyeztettük is előre az előadókkal, vezetőkkel, akik kérésünkre külön tekintettel voltak ara, hogy párhuzamokat vonjanak.

Egyetlen olyan program volt, mely nem illeszkedett a témához, a Parlamenti látogatás. Viszont mivel az épület a Néprajzi Múzeummal szemben van, úgy gondoltuk, ha már ott járunk, nem hagyjuk ki a meglátogatásának lehetőségét – külön engedély kellett hozzá a szombati nap miatt – különös tekintettel az erdélyi gyerekekre. Közülük többen még soha nem jártak Magyarországon. A tömegközlekedést is ezért választottuk az utazásokhoz, hogy a gyerekek hadd próbálják ki a metrót, HÉV-et, villamost, mely többük számára teljesen ismeretlen volt.

Örültünk, és meg is lepődtünk azon, hogy a gyerekeknek legjobban a könyvfeldolgozásra épülő versenyprogram tetszett.

Azt tapasztaltuk, hogy tudásuk legjavát adták bele a feladatokba, úgy, hogy nem a nyerni akarás, hanem a jó érzés, a munka öröme motiválta őket.

A gyerekek sokat beszélgettek egymással, úgy látjuk, jó barátságok szövődtek, talán életre szólóak is.

A legnagyobb ajándék számunkra a táborzárás volt. Mindenki megkönnyezte a búcsúzást, gyerekek és felnőttek egyaránt. Intim pillanatok voltak ezek – talán nem is illik ezt kibeszélni. Olyan érzéseket kaptunk ott mi felnőttek a gyerekektől és olyan érzéseket közvetítettek ők egymás felé, melyeket valóban csak megélni lehetett, megtapasztalni, elmesélni, szavakba önteni nem.

Éppen ezért a Szülőföld Alapítvány, aki támogatta ezt a tábort, a pályázat kedvező elbírálásával nagyon nagy dolgot tett, sokkal-sokkal többet adott az odaítélt összegnél.

Köszönjük a támogatást!

KÉPEK A TÁBOR ÉLETÉBŐL ITT





vissza a lap tetejére