|
2024. július/Jakab hava 27. Ma
Liliána, Lilla, Olga névnap van. |
2011. május
MIHEZ KEZDJÜNK A TERMÉSZETBEN? NÉPRAJZI TÁBOR
TÁMOGATÓ:
SZÜLŐFÖLD ALAP IRODA
Helyszín: Nagykovácsi, Ady ligeti Julianna Major
Résztvevő tanulók: 40 fő. 20 fő Erdélyből, 20 fő különböző budapesti és Budapest környéki iskolákból
1. A PÁLYÁZAT CÉLJA, TARTALMA
Dr. Kós Károly néprajztudós munkásságának, azon belül a természet emberi szolgálatba állítási lehetőségeinek megismerése a körülöttünk
lévő világ használhatóságának kutatásával, tiszteletben tartásával, gyakorlati lehetőségeivel.
Feladat: Dr. Kós Károly: „Mihez kezdjünk a természetben?” című könyvének elolvasása, megismerése.
E program legfontosabb társadalmi hatásai: a természet szeretetére nevelés keretében a diákok (és a felnövekvő nemzedék) megtanulnak
otthonosan mozogni a természetben mindenütt, bármilyen körülmények között. Minden helyzetben tudják, miként kell pl. tüzet gyújtani gyufa
nélkül, miből lehet gyors szerszámot rögtönözni, melyik növényt mire lehet eszközként, vagy táplálékként használni.
A program hosszú távú eredménye természetet szerető, ismerő, tisztelő és megfelelő módon használni tudó ifjak felnövekedése.
A versenyre benevezni az interneten keresztül e-mailben, illetve hagyományos postai úton is lehetett.
2. A TÁBOR PROGRAMJA
2011. május 10. kedd
Délelőtt: folyamatos érkezés a táborba, szálláshelyek elfoglalása, berendezkedés,
névsoregyeztetés, házirend ismertetése, baleset-megelőzési oktatás, szülői nyilatkozatok beszedése.
Tábor megnyitása: bemutatkozások, tábor céljának, programjának ismertetése, ismerkedés.
Kós Béla, Dr. Kós Károly fia, Kós Károly unokája prezentációs előadása felmenőiről, részletesen ismertetve apja, Dr. Kós Károly életútját,
munkásságát
Vetítés: 1. film: Szemlélődés – a film bemutatja a Sztánai Varjúvárat, Dr. Kós Károly szülőházát és környékét;
2. film: Kalotaszeg;
3. film: Szemét? – a film környezetvédelmi témájú, az Alu-go technikát mutatja be. A vetítést rendezte a szükséges technikai eszközök
biztosításával: Somogyvári Rudolf operatőr-filmrendező
Csoportos ügyességi játékok csapatok alakításával.
2011. május 11. szerda
Reggeli után csoportok alakítása irányított módszerrel.
Egész délelőtt tartó program: Dr. Kós Károly: Mihez kezdjünk a természetben? című könyve fejezeteinek feldolgozása (csoportonként 2-2
fejezet). Feladat: elméleti ismertetés, bemutatás, fejezethez tartozó játékötlet kitalálása, verseny lebonyolítása. Feladat: versenyre
készülés – bemutatás – játék.
Ebéd után: kiállítás rendezés a készített tablókból, tárgyakból, eszközökből, csoportonként.
Délután: kézműves foglalkozás, szerződtetett népi kézműves foglalkozásvezetőkkel. Tevékenységek: Alu-go technika, népi hangszer
készítése, szalvéta technika, labdacskészítés.
Este tábortűz.
2011. május 12. csütörtök
Látogatás a Szentendrei Skanzenbe. Utazás: tömegközlekedéssel (személyautókkal a táborból a buszig, busszal a villamosig-Hűvösvölgy, villamossal
utazás a Széll Kálmán térig, majd metróval a Batthyányi térig, onnan HÉV-vel Szentendréig, majd ott helyi járatú busszal a Skanzenbe és
ugyanígy vissza. Étkezés: hideg élelem, melyet az egyik alapítványi tag autóval a résztvevők után hoz. Egész napos program.
2011. május 13. péntek
Egyéni verseny feladatlapok kiosztása – a feladatok Dr. Kós Károly: Mihez kezdjünk a természetben? című könyvéhez készültek.
Délelőtt: a Budapest II. kerületi PV Katasztrófavédelmi Felügyelet munkatársainak bemutatója: 1. tűzoltóautó és tűzoltók munkája; 2. mit kell
magunkkal vinni vészhelyzetben kitelepítéskor; 3. vészhangok/jelek, tudnivalók vészhelyzetben; 4. védőfelszerelés fel-és levétele.
Délután: irányított sportfoglalkozás.
Késő délután: Egly Tibor zongoraművész előadása a népzenéről, valamint népdalok, népzenék játszása szintetizátoron.
Este: esti séta és éjszakai kaland sátrakban, irányított éjszakai megfigyelés.
2011. május 14. szombat
Reggeli után utazás Budapestre Látogatás a Parlamentbe /09:00-től 10:00-ig/ – vezetéssel.
Budapesti Néprajzi Múzeum megtekintése múzeumpedagógus vezetésével /10:00-től 13:00-ig/.
Étkezés: hideg élelem.
Látogatás a Budai Várba – 16:00 óráig szabad program.
Utazás vissza a táborba.
A Mester Print Kft. Vezetőségének fogadása, és az általuk felajánlott ajándékkönyvek, prospektusok átvétele.
![](pic/mesterprint-logo.jpg)
Egyéni versenylapok feldolgozása, kitöltése.
Tábortűz.
2011. május 15. vasárnap
Egyéni lapok (versenyfeladatok) javítása, értékelése.
Tábor értékelése, jutalomkönyvek, oklevelek kiosztása.
Táborzárás, hazautazás.
A programról részletes filmes beszámoló is készült, melyet alapítványunk minden iskolának biztosít, egyéni érdeklődők
felbélyegzett válaszboríték és üres DVD megküldése ellenében megkaphatják.
ÖNKÉNTES RÉSZTVEVŐK, PROGRAMSZERVEZŐ SEGÍTŐK: Somogyvári Rudolf operatőr, filmrendező, Egly Tibor zongoraművész,
Kácsorné Török Ildikó alezredes II. kerületi PV kirendeltség vezető és munkatársai, Székely Zoltán sportoktató, Mester Print Kft
vezetősége, Parlamenti idegenvezető, Néprajzi Múzeum – múzeumpedagógus vezető.
3. ÉRTÉKELÉS
A tábor a pályázatban megfogalmazott célját elérte.
A résztvevők megismerték Dr. Kós Károlyt. Akik korábban nem tudták, mi a különbség Kós Károly és Dr. Kós Károly munkássága, személye
között, a táborban mindannyian tisztában lettek vele. A gyerekek nagyra értékelték, hogy a legtöbb információt első kézből, Dr. Kós
Károly fiától Kós Bélától kapták, aki mindvégig részt vett és jelen volt a tábori programokon.
A résztvevő diákok egyik fele Budapestről és környékéről, a másik fele Erdélyből, Déváról érkezett, Böjte Csaba, azaz Csaba testvér
gyermekei közül. Ők Erdély illetve Románia legkülönbözőbb vidékeiről kerültek Dévára, így sokféle élményeket hoztak magukkal.
A gyerekek megérkezésük után szinte azonnal ismerkedni kezdtek egymással, amit segített az is, hogy a versenyfeladatokat nem
tetszőlegesen alakított csoportokban kellett kidolgozniuk.
A konyhai és egyéb munkálatokban a dévai gyerekek először sokkal vállalkozóbbaknak, önállóbbaknak bizonyultak, mint a magyarországiak,
de a jó példa ragadós volt, a harmadik napon már a „pestiek” is ugyanúgy kapcsolódtak be a munkálatokba, miként az erdélyiek. Az
étkezések előtti imák is így váltak mindannyiuk szokásává.
A felsős és középiskolás korosztály a legproblémásabb általában. Táborunkba ebből a korosztályból érkeztek a gyerekek, mondhatni, nem
volt könnyű vállalkozás 40 ismeretlen kamasszal belevágni.
A tapasztalat minden képzeletet felülmúlt! 40 jólelkű, értelmes, szófogadó, nyitott, kedves, egészséges lelkű és szellemű gyermek
verbuválódott össze, akik valóban tanulni jöttek, és tanultak is, tanultak tőlünk, a programokból, és egymástól.
Túlzás nélkül mondhatjuk, öröm volt ezekkel a gyerekekkel együtt lenni, mi felnőttek, táborvezetők ugyanúgy élveztük a velük töltött
időt, mint ők, és nemcsak a gyerekek tanultak tőlünk, hanem mi is tőlük.
Ezt a hangulatot azonnal megérezte mindenki, aki csak egy-egy programra jött a táborba, azonnal meg is ragadott mindenkit a nyugalom, a
fegyelmezettség és a fiatalos jókedv, nyitottság, amit ezek a fiatalok sugároztak.
A programokat igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a fizikai és szellemi terhelés minden résztvevő számára egyenletes legyen.
Figyeltünk továbbá arra is, hogy a külső-belső programok álljanak összhangban a Mihez kezdjünk a természetben? című könyv tartalmával.
Ezt egyeztettük is előre az előadókkal, vezetőkkel, akik kérésünkre külön tekintettel voltak ara, hogy párhuzamokat vonjanak.
Egyetlen olyan program volt, mely nem illeszkedett a témához, a Parlamenti látogatás. Viszont mivel az épület a Néprajzi Múzeummal
szemben van, úgy gondoltuk, ha már ott járunk, nem hagyjuk ki a meglátogatásának lehetőségét – külön engedély kellett hozzá a szombati
nap miatt – különös tekintettel az erdélyi gyerekekre. Közülük többen még soha nem jártak Magyarországon. A tömegközlekedést is ezért
választottuk az utazásokhoz, hogy a gyerekek hadd próbálják ki a metrót, HÉV-et, villamost, mely többük számára teljesen ismeretlen
volt.
Örültünk, és meg is lepődtünk azon, hogy a gyerekeknek legjobban a könyvfeldolgozásra épülő versenyprogram tetszett.
Azt tapasztaltuk, hogy tudásuk legjavát adták bele a feladatokba, úgy, hogy nem a nyerni akarás, hanem a jó érzés, a munka öröme
motiválta őket.
A gyerekek sokat beszélgettek egymással, úgy látjuk, jó barátságok szövődtek, talán életre szólóak is.
A legnagyobb ajándék számunkra a táborzárás volt. Mindenki megkönnyezte a búcsúzást, gyerekek és felnőttek egyaránt. Intim pillanatok
voltak ezek – talán nem is illik ezt kibeszélni. Olyan érzéseket kaptunk ott mi felnőttek a gyerekektől és olyan érzéseket közvetítettek
ők egymás felé, melyeket valóban csak megélni lehetett, megtapasztalni, elmesélni, szavakba önteni nem.
Éppen ezért a Szülőföld Alapítvány, aki támogatta ezt a tábort, a pályázat kedvező elbírálásával nagyon nagy dolgot tett, sokkal-sokkal
többet adott az odaítélt összegnél.
Köszönjük a támogatást!
KÉPEK A TÁBOR ÉLETÉBŐL ITT
vissza a lap tetejére
|
|